چیلر جذبی براد هتل Century Jingmen پکن | چیلرها

hydroflow- رسوب زدا هیدروفلو

چیلر جذبی براد هتل Century Jingmen پکن

صرفه ‌جویی در مصرف آب و انرژی در چیلرهای جذبی براد با رسوبزدای هیدروفلو

مقدمه: وجود رسوب در سیستم‌های تأسیساتی همواره یکی از مهمترین مشکلات در زمینه نگهداری سیستم‌های سرمایش و گرمایش بوده است؛ اما از آن جا که این مشکل در مراحل اولیه نگهداری بروز نمی‌کند توجه چندانی به روش‌های پیشگیرانه آن نشده است. درحالی که رفع این مشکل و حذف آن می‌تواند نتایج قابل توجهی در صرفه جویی انرژی و آب به همراه داشته باشد. در این گزارش تلاش شده تا با شرح مشکلات و هزینه‌های ناشی از رسوب و همچنین معرفی تکنولوژی رسوبزدایی هیدرفلو، راهکار مناسبی جهت حذف این عامل و در نتیجه کاهش بسیاری از مضرات و هزینه‌های ناشی از وجود رسوب در چیلر جذبی براد ارائه گردد. در ذیل مشکلات پیش آمده در اثر وجود رسوب به طور اختصار شرح داده شده است.

راندمان حرارتی دیگهای آبگرم و چیلرها:

وجود لایه رسوب بر روی لوله‌ها، پکینگ‌ها، جداره دیگ‌های آبگرم و دیگ های بخار، کندانسور چیلرها و… همانند عایقی عمل کرده که از انتقال حرارت جلوگیری می‌کند و بنابراین موجب کاهش راندمان حرارتی و عملکردی تجهیزات می‌گردد. براساس گزارش Environmental Controls &Methods INC تنها وجود 3 میلیمتر رسوب مصرف سوخت را تا حدود 18 درصد افزایش خواهد داد؛ این رقم برای میزان 13 میلیمتر رسوب حدود 60 درصد است.

واضح است که حذف و یا حتی کاهش رسوبات از روی سطوح به میزان قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های ناشی از آن مؤثر است. در جهت اثبات ادعای عملکرد منحصر به فرد تکنولوژی منحصر به فرد رسوب زدا هیدروفلو در سال 2005 میلادی دو دستگاه رسوبزدا با امواج رادیویی با تکنولوژی فریت بر روی لوله‌های 20 اینچ مدار کندانسور- برج خنک کن دو دستگاه چیلر جذبی شعله مستقیم ساخت شرکت BROAD در پروژه هتل Century Jingmen واقع در پکن نصب گردید.

طبق آمار در سال 2004 حدود 139 روز کاری چیلر ها در مدار بوده‌اند و متوسط حداکثر دمای روزانه 5/28 درجه سانتیگراد با متوسط رطوبت نسبی 7/43 درصد و متوسط حداکثر دمای شبانه 8/18 درجه سانتیگراد با متوسط رطوبت نسبی 3/74 درصد ثبت گردیده است. در جهت مقایسه عملکردی اطلاعات مذکور در سال 2005 یعنی در زمان بهره برداری با سیستم رسوب گیر هیدروفلو نیز اندازه گیری و ثبت گردید. در سال 2005 حدود 144 روز کاری چیلرها در مدار بوده اند و متوسط حداکثر دمای روزانه 2/29 درجه سانتیگراد با متوسط رطوبت نسبی 4/41 درصد و متوسط حداکثر دمای شبانه 5/19 درجه سانتیگراد با متوسط رطوبت نسبی 0/78 درصد ثبت گردیده است.
بنابر گزارش کارشناسان نگهداری آن مجموعه جهت کاربری دو دستگاه چیلر ابزوربشن BROAD در سال 2004 حدود 453422 متر مکعب گاز طبیعی مصرف شده است. تکنولوژی رسوب گیر هیدروفلو توانسته است مصرف گاز را در سال 2005 به 406305 متر مکعب کاهش دهد. در یک فصل کاری در حدود 47227 مترمکعب گاز کمتر مصرف شده است که این رقم معادل 39/10 درصد صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی است.

hydroflow-رسوب زدا هیدروفلو

کاهش مصرف آب در برج خنک کن:

جهت خنک کاری در سیستم‌های سرمایشی، عمدتاً به دلیل وجود رسوب و در نتیجه کاهش راندمان حرارتی، مصرف آب بسیار بالا است. از بین بردن رسوبات روی سطوح، نقش بسزایی در افزایش راندمان حرارتی و در نتیجه راندمان عملکردی پمپ‌ها و فن‌ها دارد که این امر به میزان قابل توجهی در کاهش مصرف آب و همچنین برق مؤثر خواهد بود. بر اساس گزارش ارائه شده توسط کارشناسان و نگهداران فنی هتل، میزان مصرف آب تغذیه برجهای خنک کن قبل از نصب دستگاه رسوبزدا حدود 17122 مترمکعب و آب مصرفی در بلودان 1950 مترمکعب بوده است. پس از نصب تکنولوژی رسوبزدایی هیدروفلو، آب مصرفی در برج خنک کن به 12544 مترمکعب تقلیل یافته که حدود 4578 مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد که این رقم معادل 7/26 درصد کاهش آب تغذیه مورد نیاز برج خنک کن است. همچنین مقدار آب بلودان برج به عدد 470 متر مکعب تقلیل یافته است که حدوداً 9/75 درصد کاهش است که رقم چشمگیری است. در خصوص میزان مصرف برق نیز این نکته شایان ذکر است که مصرف برق پمپهای سیرکولاسیون و فنهای دورمتغیر برجهای خنک کننده پس از نصب دستگاه حدود 42/10 درصد کاهش یافته است.

error: Content is protected !!