رسوب زدا هیدروفلو در پتروشیمی شازند اراک | مبدل های حرارتی

hydroflow-رسوب زدا هیدروفلو

رسوب زدا هیدروفلو در پتروشیمی شازند اراک

کاربرد رسوبزدا هیدروفلو در مجتمع پتروشیمی شازند

مجتمع پتروشیمی شازند یکی از طرح های زیر بنایی و مهم کشور می‌باشد که در راستای سیاستهای کلی توسعه صنایع پتروشیمی و با اهداف تامین نیاز داخلی کشور و صادرات ایجاد و به بهره برداری رسیده است. نقش رسوبزدا هیدروفلو در این سیستم را با هم بررسی می‌کنیم.

پتروشیمی اراک در جوار پالایشگاه هفتم، واقع در کیلومتر 22 جاده اراک-بروجرد ودر زمینی به مساحت بالغ بر 523 هکتار احداث گردیده است. این مجتمع مشتمل بر 17 واحد تولیدی، به انضمام واحد های سرویس های جانبی و آفسایت است و محصولاتی نظیر پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک خطی،پلی پروپیلن و پلی بوتادین رابر تولید می نماید.

 

رسوبزدا,رسوب زدا,رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو,سختی گیر,سختیگیر,مبدلهای حرارتی,مبدل حرارتی

نصب اول رسوب زدا هیدروفلو:

پس از برگزاری سمینار آشنایی با تکنولوژی هیدروپت در مهر ماه 1387 مقرر گردید یک دستگاه رسوب زدای الکترونیک هیدروپت سری HydroFlow مدل C-EX 160 ضد انفجار زون یک-کلاس یک بر روی لوله خنک کن ورودی مبدل H-70 1A,B واحدLLDP نصب گردد. در این مبدل ها آب خنک کننده در قسمت پوسته جریان دارد. سابقه رسوبگذاری در این مبدل هر 2 ماه یک بار بوده، به نحوی که به دلیل کاهش انتقال حرارت مبدل اول از مدار خارج و اسید شویی می گردیده و متعاقباً مبدل دوم وارد سرویس می شده است.

مقرر گردید پایلوت عملکرد دستگاه رسوبزدا در مدت سه ماه انجام گردد. بعد از سه ماه مبدل با عنایت به انتقال حرارت بسیار خوب از مدار خارج نگردید و کارشناسان مجتمع درخواست افزایش دوره 3 ماهه به 5 ماه را نمودند تا بررسی های بیشتری انجام گردد . پس از 5 ماه و بررسی های تیم بهره برداری نیازی به جابجایی مبدل ها تشخیص داده نشد و تائید نهایی دستگاه منوط به باز شدن مبدل و تاییدیه بازدید چشمی گردید .

نهایتاً پس از 8 ماه از نصب و توقف تولید، شرایط برای بازدید محیا گردید. علی رغم اینکه در این مدت مبدل در سرویس نیازی به اسید شویی پیدا ننموده و با مبدل رزرو تعویض نگردیده مقرر گردید تست جدیدی بر روی مبدل دیگر انجام گردد. متعاقباً رسوب زدایی الکترونیکی هیدروپت به واحد PBR/BD (بوتادین سبک و سنگین) منتقل و بر روی ورودی خط خنک کننده مدل 175 نصب گردید. پس از گذشت چهار ماه و کنترل شرایط پروسسی در اتاق کنترل روند مثبت دستگاه مشهود بود.

 

نصب دوم سختی گیر هیدروفلو:

تیم بهره بردار واحد بوتادین درخواست نصب دستگاه جدیدی را می‌نماید. پس از بررسی‌های فنی یک دستگاه رسوبزدای الکترونیک هیدروپت سری HydroFlow مدل C-EX-160 ضد انفجار زون یک – کلاس یک بر روی لوله ورودی مبدل 102 نصب گردید. مبدل 102 یک مبدل پوسته لوله می‌باشد که سیال پروسسی با دمای 70درجه سانتیگراد وارد پوسته مبدل می‌گردد. آب خنک کن توسط لوله 6 اینچ وارد تیوبهای مبدل شده و سیال پروسسی را تا دمای 40 درج سانتیگراد خنک می‌نماید.

جهت کنترل دمای سیال پروسسی خروجی از یک شیر سه راهه موتوری در ورودی اب خنک کن استفاده گردیده که کنترل خود را از دمای خروجی می‌گیرد و همواره با کاهش یا افزایش درصد باز شدن شیر دمای سیال پروسسی را در 40 درجه سانتیگراد تنظیم می‌نماید. پس از نصب دستگاه یک مبدل حرارتی دیگر با شرایط پروسسی مشابه به عنوان سیستم شاهد در واحد بوتادین در نظر گرفته شد.

پارامترهای دمای ورودی و خروجی سیال و آب خنک کننده و همچنین درصد باز شدن شیر برقی روزانه در چندین نوبت برای دو مبدل به صورت جداگانه ثبت گردید. درصد باز بودن شیر کنترلی مبدل شاهد پس از مدت چند هفته از 15 درصد افزایش یافته و در مدت دو ماه به 105 درصد می‌رسد. مبدل حرارتی قادر به خنک نمودن سیال پروسسی نداشته و مبدل جایگزین وارد سرویس می‌گردد. اما در مبدل 102 که دستگاه رسوب زدای هیدروپت بر روی آن نصب شده است در صد باز شدن شیر کنترلی پس از دو ماه حدود بین 19 الی 22/5 درصد در نوسان بوده و افزایش بیشتری نداشته است.

چهار ماه بعد از نصب رسوبزدا:

پس از حدود چهار ماه از نصب دستگاه رسوبزدا شرایط کماکان تغییر ننموده و مبدلها در زمان تعمیرات اساسی کلیه واحدهای مجتمع باز و بازدید می‌گردند. کارشناسان بهره برداری واحد PBR/BD B حتی اعلام نمودند که در این مرحله نیز نیازی به باز کردن مبدل و بازدید آن به دلیل کارکرد خوب آن نمی‌دیدند ولی به دلیل ارائه گزارش به مدیران واحد و تایید فنی این دستگاه مجبور به باز کردن مدل 102 شدند.

 

نتیجه حاصل از نصب رسوبزدا:

در جمع بندی نظرات واحد بازرسی فنی و بهره برداری واحد بوتادین اشاره گردید که عملکرد دستگاه رسوب زدا در این مبدل بسیار خوب ارزیابی گردیده و اثری از رسوبات آهکی و مشکلات ناشی از آن، از تاریخ نصب وجود نداشته است. از موارد دیگر می‌توان به کارکرد و راندمان بالای سیستم بعد از نصب دستگاه انجام پروسه تولید بدون توقف و بدون مشکل با بازده بسیار خوب، افزایش قابلیت و اطمینان سیستم از نحوه کارکرد آن با نصب دستگاه رسوبزدا، کم شدن زمان تعمیر و نگهداری، کاهش نیروی انسانی برای تعمیرات، حفظ دستگاه های و مبدل برای مدت طولانی تر، جلوگیری از ایجاد رسوبات آهکی در لوله اشاره نمود.

 

رسوبزدا,رسوب زدا,رسوبزدا هیدروفلو,رسوب زدا هیدروفلو,سختی گیر,سختیگیر,مبدلهای حرارتی,مبدل حرارتی

لازم به توضیح است که رنگ سفید مربوط به پوشش اپوکسی محافظتی صفحه و تیوب های ورودی مبدل حرارتی می باشد.

 

error: Content is protected !!