رسوب زدا هیدروفلو سری P نیروگاه بارنائول روسیه | برج‌های خنک کن

رسوبزدایی با دستگاه رسوب زدا هیدروفلو

رسوب زدا هیدروفلو سری P نیروگاه بارنائول روسیه

نصب رسوب زدا هیدروفلو سری P در نیروگاه بارنائول روسیه

کاربرد رسوب زدا هیدروفلو در نیروگاه بارنائول دلایل موجهی دارد که در ادامه به بررسیآن می‌پردازیم. نیروگاه حرارتی Barnaul روسیه در نقطه مرزی بین کشورهای چین، مغولستان قزاقستان و روسیه واقع شده و ظرفیت تولید برق نیروگاه حرارتی بخار 430 مگاوات است. تشکیل رسوبات املاح معدنی، گل و لای و ذرات معلق و بایو فیلم (زیست توده) بر روی سطوح حرارتی، خصوصاً کندانسورهای بخار و برج خنک کن در نیروگاه‌ها که به طور مستقیم با عملکرد و بازدهی توربین مرتبط است می‌تواند به شدت انتقال حرارت را کاهش دهد.

نتیجه این امر هدر رفت سوخت و انرژی در بویلرها است. در نیروگاه Barnaul تابلو بسیار بزرگی با رنگ زرد نصب شده که اهمیت انتقال حرارت را خاطر نشان می‌نماید. در این تابلو اشاره شده که کاهش 1/0 درصد فشار خلاء در کندانسور در اثر کاهش راندمان حرارتی مبدل سرفیس معادل هدر رفت 1800 تن زغال سنگ است.

رسوبزدایی با دستگاه رسوب زدا هیدروفلو

در نیروگاه‌های سیکل باز حجم و مقدار آب در گردش در برج‌ خنک کن و کندانسورها بسیار زیاد است. بدیهی است فرایند آبسازی نیازمند صرف هزینه زیاد و مواد شیمیایی، ضد رسوب (آنتی اسکالانت)، ضد خوردگی و ضدجلبک (بایوساید) است. از سوی دیگر ملاحظات زیست محیطی، مصرف مواد شیمیایی را محدود ومحدودتر می‌نماید، خصوصاً زمانی که بخشی از آب به عنوان بلودان وارد محیط زیست (نهرها، رودها، دریا) می‌گردد. این امر منجر به استفاده از مواد شیمیایی در بخش‌های مختلف آبسازی و تصفیه پسآب می‌گردد.

انتخاب و استفاده از موادی که کمترین آسیب را به محیط زیست برساند و از سوی دیگر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد، یکی از معضلات در راهبری نیروگاه‌ها است. علیرغم بکارگیری بهترین روشهای تصفیه و آبسازی کماکان مشکل رسوب بویژه در کندانسورهای بخار و برج خنک کن های نیروگاه‌ها رایج است. تمیز کاری و رسوب زدایی مبدل‌های حرارتی، فرایند زمانبری بوده و مستلزم توقف سیکل کاری در نیروگاه است.

تمیزکاری دوره‌ای اورهال و تعمیرات اساسی مبدل‌های حرارتی در زمان بندی‌های مشخص تعریف و برنامه ریزی می‌گردد. رسوبزدایی با مواد شیمیایی مختلفی انجام میگردد که اسید شویی و آنتی اسکالانت از رایج ترین موارد است. پس از آنالیز دقیق رسوب و درصد ترکیبات مواد معدنی آن می‌توان ترکیبات مواد شیمیایی و زمان تماس با رسوب را تخمین زد.

هرچند جهت کاهش آسیب پذیری سطوح فلزی مواد شیمیایی محافظت کننده به اسید اضافه می‌گردد اما آسیب پذیری بخش‌های حساس تجهیزات غیر قابل اجتناب است. یکی دیگر از مشکلات در کندانسورهای بخار ایجاد بایوفیلم و آلودگی خوردگی میکروبی به ویژه آب دریا است. لایه‌های لزج بایوفیلم به شدت انتقال حرارت را نیز کاهش داده و تاثیر مستقیم در تولید برق دارند.

رسوبزدایی با دستگاه رسوب زدا هیدروفلو

نصب رسوب زدا هیدروفلو پس از بررسی کارشناسان

بارنائول شهری با 600000 نفر جمعیت و نزدیک به مرز مشترک روسیه با کشورهای مغولستان، چین و قزاقستان است. نیروگاه بارنائول تولید برق شهر را بعهده دارد همچنین گرمایش ساختمانهای شهر نیز توسط رینگ انرژی از نیروگاه تامین می‌گردد. ظرفیت تولید برق نیروگاه 430 مگاوات و ظرفیت حرارتی نیروگاه جهت تامین انرژی گرمایشی 1460 گیگا کالری در ساعت است.

کندانسورهای بخار نیروگاه دارای مشکل رسوب از نوع معدنی و بایوفیلم بوده و پس از بررسی‌های کارشناسان فنی شرکت هیدروپت در روسیه 2 دستگاه رسوبزدا و گند زدای سفارشی هیدروفلو هر یک به قطر 40 اینچ بر روی لوله ورودی و خروجی کندانسور بخار در نوامبر 2010 نصب گردید.

رسوبزدایی با دستگاه رسوب زدا هیدروفلو

رسوبزدایی با دستگاه رسوب زدا هیدروفلو

رسوبزدایی با دستگاه رسوب زدا هیدروفلو

مدل کندانسور بخار 80KCS با قطر لوله 25 میلیمتر است. کندانسور از نوع 2 پاس مطابق با دیاگرام ذیل است. نیروگاه دارای 3 کندانسور و برج خنک کن بوده که دستگاه رسوبزدا بر روی کندانسور شماره 1 نصب گردید. در بازدید دوره ای اول 6 ماه پس از نصب دستگاه رسوب زدا، کندانسور باز و مورد بررسی دقیق کارشناسان قرار گرفت. تمامی‌ تیوب‌های کندانسور باز بودند و لایه نازکی از رسوب نرم در داخل تیوب‌های کندانسور وجود داشت که براحتی با دست یا فشار معمولی آب تمیز می‌شد.

نکته قابل توجه این است که جهت تمیز کاری تیوب‌ها نیازی به استفاده از اسید و سایر مواد تمیز کننده نداشته است. همچنین بوی نامطبوع میکروارگانیسم و بایوفیلم داخل کندانسور استشمام نگردید. در کندانسور واحد 2 و 3 که بدون دستگاه رسوبزدا هیدروپت بودند، حدود 10 الی 15 درصد تیوب‌ها 100 درصد بسته بوده و رسوبات سفت، گل و لای و خزه و جلبک در تیوب‌ها به چشم می‌خورد. با توجه به نتایج عالی رسوب زدا هیدروپت، 4 دستگاه رسوبزدای 56 اینچ جهت کندانسورهای بخار نیروگاه نظرفسکی تائید و خریداری گردید.

رسوبزدایی با دستگاه رسوب زدا هیدروفلو

رسوبزدا هیدرفلو به صورت سفارشی تا قطر 4 متر لوله قابل تولید است و تنها تکنولوژی سبز رسوب زدایی بدون استفاده از مواد شیمیایی است که بدون نیاز به سیستم تصفیه و سختی گیر آب، مستقیما با آب سخت کار میکند و قادر است رسوبات قبلی معدنی و بایوفیلم را نیز از بین ببرد.

رسوبزدایی با دستگاه رسوب زدا هیدروفلو