رسوب زدا هیدروفلو در شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران | چیلرها

رسوب زدا ی هیدروفلو در صنایع پتروشیمی ایران

رسوب زدا هیدروفلو در شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران

نصب رسوبزدا هیدروفلو سری HS-40 در شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران

شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران متولی سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان و توسعه و پشتیبانی صنایع پتروشیمی در ایران است. سابقه صنایع پتروشیمی در ایران به سال 1337 و احداث کارخانه کود شیمیایی مرودشت فارس باز می‌گردد. ساختمان اصلی و جدید این مجموعه که در حال حاضر در خیابان شیخ بهایی قرار دارد دارای 19 طبقه با مساحتی حدود 27000 تر مربع است. در اردیبهشت ماه 1392 سه دستگاه رسوبزدا الکترونیکی هیدروپت انگلستان سری Hydroflow مدل HS-40 بر روی سه دستگاه منبع کویلی تهیه آبگرم مصرفی ساختمان نصب گردید و رسوبزدا یی سیستم را به خوبی انجام دادند.

منابع کویلی مذکور با کویل بخار بوده و مربوط به زون‌های ارتقاعی مختلف هستند. علیرغم اینکه بهره بردار تاسیسات مجموعه با توجه به عملکرد ضعیف سختی گیر های مغناطیسی اعتقادی به کارائی سیستم هیدروپت نداشت اما پس از یک دوره 4 ماهه و بازدید اولیه از کویل ها از وضعیت رسوب زدایی کویل ها اعلام رضایت داشته به نحوی که نیاز به اسیدشویی نبوده و تنها با شستشو با آب تمامی رسوبات از روی کویل‌ها پاک می‌شده‌اند.

در 4 ماهه دوم مجدداً رسوبات بسیار ناچیز و غیر چسبنده بوده که دیگر بدون نیاز به استفاده از اسید به راحتی با شستشوی آب تمیز شده‌اند و نهایتاً تأییدیه رضایتمندی مشتری در تاریخ 28/12/92 جهت سه دستگاه رسوبزدای HS-40 اخذ گردید. لازم به توضیح است که دستگاه‌های هیدروپت بر روی منابع کویلی تاکنون نصب و در سرویس بوده و کماکان مورد رضایت بهره بردار قرار دارد. دستگاه‌های رسوبزدا از سری دستگاه های نیمه صنعتی هستند که هر یک توان مصرفی 5/1 وات داشته و عمر آنها بالای 35 سال است و بر روی هر نوع لوله یا عایق حرارتی قابل نصب است. در ساختمان صنایع ملی پتروشیمی دو دستگاه چیلر جذبی 2 اثره بخار شرکت میتسوبیشی هر یک با ظرفیت 360 تن برودتی جهت تأمین سرمایش هواسازها و فن کویل ها نصب است.

رسوب زدا ی هیدروفلو در صنایع پتروشیمی ایران

رسوبزدایی برجهای خنک کن شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران

تأمین بخار توسط 2 دستگاه دیگ بخار 20000 پوند در ساعت ساخت شرکت ماشین سازی اراک با ظرفیت مصرف گاز هر مشعل حدود 140 متر مکعب تامین گردد. آب برج‌های خنک کن تا سال 1393 از آب شهر تأمین می‌شده که توسط سختی گیرهای رزینی دوبلکس 550 کیلو گرین آب نرم با سختی کل TH کمتر از 10 میلی گرم در لیتر برمبنای CaCO3 به برج‌های خنک کن تغذیه می‌گردیده و مواد شیمیایی ضد جلبک نیز به آب برج خنک کن تزریق می‌شده است با توجه به بحران آب در سال 1393 آب برج خنک کن از قنات و دانشگاه الزهرا تأمین و پس از سختیگیری به برج‌ های خنک کن وارد می‌شده است.

در اواخر سال 1393 کندانسور و ابزوربر چیلرها علیرغم سختی گیری آب خام رسوبات شدیدی تشکیل شده و اسیدشویی آنها حدود 14 میلیون تومان هزینه به همراه داشته است. با توجه به سابقه مثبت عملکرد رسوب زدا هیدروپت پیشنهاد شرکت رادین گستر سینا مورد استقبال مجموعه صنایع پتروشیمی قرار گرفت 2 دستگاه رسوبزدا هیدروپت مدل P-160 بر روی لوله‌های 8 اینچ ورودی ابزوربر هر چیلر نصب گردید و سختی گیرهای رزینی از مدار خارج گردیده و مستقیما از آب چاه و قنات در برج‌های خنک کن تغذیه گردید. همچنین هیچگونه ماده شیمیایی ضد رسوب – ضد خوردگی و ضد جلبک به مدار برج خنک کن اضافه نگردید.

رسوب زدا ی هیدروفلو در صنایع پتروشیمی ایران

در بازدید دوره‌ای مورخ 08/04/94 توسط تیم خدمات پس از فروش شرکت رادین گستر سینا اختلاف دمای آب ورودی ابزوربر و خروجی کندانسور 2/13 درجه سانتیگراد اندازه گیری گردید و این روند در تیرماه و مرداد ماه هم ادامه داشت به نحوی که بر خلاف سال‌های قبل در تابستان تنها یک دستگاه چیلر در سرویس قرار گرفت صرفه جویی در مصرف گاز جهت چیلر جذبی بخار روزانه حداقل 1000 متر مکعب در شبانه روز تخمین زده می‌شود. همچنین از مدار خارج کردن سختی گیر رزینی در برج‌های خنک کن صرفه جویی حدود 10 متر مکعب آب در شبانه روز را به دنبال داشته است. تصاویر ذیل وضعیت کندانسور و ابزوربر چیلرها را بعد از نصب رسوبزدا در پایان فصل نشان می‌دهد کلیه تیوب ها کاملا باز و بدون نیاز به اسیدشویی بوده و هیچگونه رسوب چسبنده و سفت بر روی تیوب ها تشکیل نشده است.

رسوب زدا ی هیدروفلو در صنایع پتروشیمی ایران

error: Content is protected !!