پروژه نصب رسوب زدا هیدروفلو در سیستم تزریق آلومینیوم دایکست | مبدل های حرارتی

رسوب زدا ی هیدروفلو در کارخانه Murcott

پروژه نصب رسوب زدا هیدروفلو در سیستم تزریق آلومینیوم دایکست

حل مشکل رسوب در سیستم تزریق آلومینیوم دایکست

 

رسوب زدا ی هیدروفلو در کارخانه Murcott

Murcott یک کارخانه قالبسازی دایکست آلومینیوم واقع در Tomworth انگلستان است. زمینه فعالیت آن شامل طراحی، توسعه و تولید قالبهای پیچیده و دقیق است. مشتریان این کارخانه شرکت‌های بزرگی مانندNike BMW، IBM، جگوار، رولزرویس و موتورسیکلت‌های Triumph است که همگی نیازمند بالاترین استانداردها هستند. چگونه رسوبزدا هیدروفلو مشکل رسوب این سیستمرا حل نموده است.
مشکل : با توجه به سختی بالای آب منطقه، رسوب همواره در این کارخانه به ویژه در قسمت خنک کن قالب‌ها دردسرآفرین بوده است. آب سرد با فشار ناشی از پمپ‌های مدار خنک کننده، از قالب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های داغ و از میان مسیرهای نسبتا باریک عبور می‌‌‌‌‌‌کند. در این شرایط امکان تشکیل رسوب و بسته شدن این مسیرها بسیار بالا بوده که این امر منجر به افزایش دمای قالب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌گردد.

 

راه حلهای ارائه شده برای رفع مشکل رسوب

تنها راهکار مورد نظر آلن بلیک، مدیر نگهداری و تعمیرات کارخانه، تعویض کلیه قالب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دو بار در سال بوده است. دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تزریق آلومینیوم دایکست هر کدام وزنی بین 10 تا 20 تن داشته و دارای 6 تا 8 قالب بودند. به منظور پاکسازی مجاری عبور آب از رسوبات می‌‌‌‌‌‌بایست دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خاموش، و قالب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را بیرون کشیده و مسیر اولیه قالب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جهت تخلیه رسوب توسط مته سوراخ گردد سپس با اسید مجاری، رسوبزدایی می‌‌‌‌‌‌گردد.

تنها بیرون کشیدن قالب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها 7 تا 8 ساعت به طول می‌‌‌‌‌‌انجامد و سوراخ کردن مسیرها نیز به 15 دقیقه زمان نیاز دارند. پس از آن نیز 7 تا 8 ساعت دیگر مورد نیاز است تا تمام قطعات را مونتاژ نموده و دستگاه‌های تزریق را مجددا راه بیندازند.
مشکل دیگر در کارخانه، برج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خنک کن بود. در این برج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نه تنها مشکل رسوب بلکه مشکل آلودگی میکروبی – لژیونلا نیز وجود داشت. میزان لژیونلا به طور معمول طبق اندازه گیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دوره ای 103 بوده اما زمانی که این مقدار به 106 می‌‌‌‌‌‌رسید با یک شوک کلر به میزان 3 لیتر هیپوکلریت سدیم این مشکل بر طرف می‌‌‌‌‌‌گردید.

تزریق بیش از حد هیپوکلریت سدیم نیز، خطر خوردگی داخل لوله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به همراه داشت. همچنین برج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خنک کن را نیز می‌‌‌‌‌‌بایست دو بار در سال از مدار خارج کرده و رسوبات را از پکینگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سطوح داخلی می‌‌‌‌‌‌زدودند که این عمل همراه با پروسه خارج کردن رسوبات از برج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خنک کننده بیش از 3 ساعت به طول می‌‌‌‌‌‌انجامید.
راه حل :در تابستان 2005 آلن بلیک تحقیقات خود با تکنولوژی نوین رسوبزدایی را آغاز و نهایتا با شرکت هیدروپت آشنا شد و از آنجا که گزارشات بیانگر نتایج مثبت عملکردی تکنولوژی بود، تصمیم می‌‌‌‌‌‌گیرد با شرکت هیدروپت ارتباط برقرار کند. پس از یک سری مذاکرات، مدیر عامل شرکت هیدروپت، دکتر دنیل استیفانینی استفاده از دستگاه رسوب زدای مدل P-120 را پیشنهاد نمودند.

 

نصب رسوبزدا هیدروفلو در سیستم

در ژوئیه سال 2005 یک دستگاه رسوبزدا هیدروفلو مدل P-120 جهت محافظت از خطوط تولید و برج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خنک کن مرتبط به آن، نصب شد. تنها همین یک دستگاه قابلیت محافظت از کلیه دستگاه‌های تزریق آلومینیوم دایکست را داشته است.
نتایج : زمان نصب دستگاههای AquaKlear، قالب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را تمیز نمودند. حدود 6 ماه بعد، سیستم مورد بازبینی قرار گرفت. آلن تحت تأثیر نتیجه عملکرد تکنولوژی قرار گرفت، چرا که هیچ نوع رسوبی در قالب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وجود نداشته و در برج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خنک کن نیز رسوبی به چشم نمی‌‌‌‌‌‌خورد. زمان شستشوی برج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها که پیش از نصب دستگاه 3 ساعت به طول می‌‌‌‌‌‌انجامید، پس از نصب دستگاه کمتر از یک ساعت زمان نیاز داشت. از فواید دیگر استفاده از دستگاه، حل مشکل لژیونلا بود.

دلیل اصلی استفاده از دستگاه سختیگیر هیدروفلو مشکل لژیونلا نبوده اما از آنجا که رسوبزدا هیدروفلو باعث از بین رفتن باکتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌شود، مقدار لژیونلا نیز به طور چشمگیری از 103 به 101 کاهش یافت که در این سطح از لژیونلا از لحاظ جنبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایمنی و سلامتی قابل قبول است. در نتیجه عملکرد موفق دستگاه رسوب زدا هیدروفلو، مدیران کارخانه را بر آن داشت که از یک دستگاه برای یک برج خنک کن دیگر و همچنین برای ماشین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تزریق قدیمی‌‌‌‌‌‌ترشان استفاده کنند.

 

نتایج حاصل از نصب رسوب زدا هیدروفلو

آلن اذعان میدارد، ” در ابتدا من نسبت به عملکرد دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رسوبزدا هیدروفلو مطمئن نبودم اما در پایان نتیجه آن مرا شگفت زده کرد. با استفاده از این دستگاه بسیاری از مشکلات عمده ی تولید و نگهداری از بین رفته و در هزینه و زمان صرفه جویی شده است. علاوه بر این میزان مصرف مواد شیمیایی که جهت از بین بردن لژیونلا مورد استفاده قرار می‌گرفت نیز کاهش پیدا کرد که این امر به نوبه خود فواید زیادی برای محیط زیست دارد.

 

error: Content is protected !!